donderdag 6 juli 2017

de Cactus V6 II met de Godox TT350F





Dit zijn de deelnemers:


De strobist wereld heeft de laatste jaren niet stilgestaan en het toverwoordje is tegenwoordig HSS High Speed Sync. HSS laat je toe om te flitsen met een hele korte sluitertijd. Vandaag lijkt het wel dat iedereen alleen nog in HSS flitst/fotografeert. Onzin natuurlijk, het heeft zelden een meerwaarde aan je fotografie. Tegen de zon in flitsen, tenzij dat je stijl is, ga je dat maar een enkele keer doen. Een groot diafragma gebruiken en daarom een snellere sluiter kiezen, ja... maar dat wil ook zeggen dat als je hier HSS voor nodig hebt dat er eigenlijk al veel aanwezig licht is en dus ga je in beide gevallen, ook om tegen de zon in te flitsen, een krachtige flits nodig hebben. HSS deelt de kracht van je flits immers op in kleinere, minder krachtige flitsjes...

Na mijn switch van Nikon naar Fujifilm was ik al geruime tijd aan't uitkijken naar een handige TTL flits. Voor m'n strobist werk, maak ik nog steeds gebruik van m'n oude getrouwe manuele Nikon en Yongnuo flitsen. Die ik aanstuur met een RF602/605 of met een Cactus V6 (eerste model). Het leuke van die cactus is nog steeds dat hij de oude flitsen, zoals sb24, sb26, sb80 en andere aanstuurt en je hierbij op afstand de power kan regelen... enig in z'n soort. En alles werkt ook met de fujifilms.

Enkele week terug kwam dus de lang aangekondigde Godox TT350F, fujifilm compatible flitser uit, en vorige week zat hij in mijn bus.





Vergeleken met de gemiddelde flits is dit een klein flitsje. Klein van vorm en ook klein van prestaties... Minder krachtig dus.
Maar het is een mooie deal! TTL, HSS, een setje filters en een filterhouder inclusief klittenband. Metalen voetje, voelt degelijk aan, slechts twee batterijen, dus daar moet je rekening mee houden.


En ongeveer tegelijk was er een nieuwe firmware beschikbaar voor de Cactus V6 II die specifiek de cameras toelaat om wat ze noemen "cross-brand TTL" te doen.  Concreet houdt het o.a. in dat je om het even welke ondersteunde flits on-camera kan gebruiken als je er een cactus transceiver tussen zet.  Op deze manier dus.

En je kan natuurlijk ook om het even welke ondersteunde flits off-camera gebruiken. Al deze flitsen ondersteunen dan TTL, manueel, HSS. Jammer genoeg worden de oude flitsen zoals de SB24 en familie niet meer ondersteund.

Zowiezo een interessant systeem als je multi-brand werkt.

Een ander aardigheidje vond ik de mogelijkheid om power van je flits in TTL te locken, op het ogenblik dat je een goede verhouding gevonden hebt. Je zal je mijn oude artikel vast nog wel herinneren: Flits in Manuele of TTL mode. Waar ik vast stelde dat TTL erg onbetrouwbaar was. Vermoedelijk hebben de ingenieurs van Cactus mijn artikel gelezen en er een oplossing voor gevonden: Power lock.

De Godox flits staat niet op de lijst van ondersteunde flitsen, niettemin...  hij werkt. De Godox ingenieurs zijn er dus goed in geslaagd om de Fujifilm flitsen te emuleren.

Gezien HSS het magische woord is, dacht ik daar maar meteen mee te beginnen. En ja... op klaar lichte dag, 1/8000 F2 ISO 200... fluitje van een cent... flits staat links van de camera, zoals je kan zien.

On camera ook geen probleem, maar je ziet al de beperking van HSS... m'n flits staat al wat verder en kan die afstand al niet meer voldoende overbruggen...  Een stop onderbelicht.


Tijdens de testen bleek dat de camera, transceivers en flits goed op elkaar afgestemd waren. 

 



de instelling op de zender wordt ook visueel doorgegeven, zowel op de ontvanger als op de flits. Hierboven een voorbeeldje in manuele mode en TTL mode.

Firmware staat nog niet 100% op punt vermoed ik... er was een bepaalde volgorde nodig om de apparatuur aan te zetten, zodat ze met elkaar konden communiceren.

Al bij al, een interessante evolutie... straks eens de Godox AD200 gaan lenen bij mijn buur 😇

uiteraard kan er nog veel meer getest en ingesteld worden, doch dat was niet de intentie van dit artikel...  De toestellen zijn goed bevonden en ik zal er alvast plezier aan beleven.


Geen opmerkingen: